Οι
Λιμενικοί Πυροσβεστικοί Σταθμοί συρρικνώθηκαν, λόγω της διαρκώς
μειούμενης χρηματοδότησης, τόσο από τη σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αλλά
και από τις προηγούμενες της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.
Αυτοί έχουν την
ευθύνη για την πυρασφάλεια λιμένων και λιμενικών εγκαταστάσεων της
χώρας, την αντιμετώπιση πυρκαγιών και εισροών υδάτων σε πλοία που
βρίσκονται είτε ελλιμενισμένα ή στην ευρύτερη περιοχή του λιμένα και την
παροχή βοήθειας σε άτομα που κινδυνεύουν στη θάλασσα.
Σήμερα
λειτουργούν Λιμενικοί Πυροσβεστικοί Σταθμοί σε Πειραιά, Θεσσαλονίκη,
Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο και Καβάλα. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι ο
σταθμός της Καβάλας δεν λειτουργεί προσωρινά λόγω του ότι δεν υπάρχει
πυροσβεστικό πλοιάριο.
Με την πάροδο του χρόνου και λόγω της
υποχρηματοδότησης του Πυροσβεστικού Σώματος, τα προβλήματα συνεχώς
μεγαλώνουν. Ενα από τα σημαντικότερα είναι η έλλειψη προσωπικού ειδικών
καθηκόντων, καθώς οι τελευταίες προσλήψεις αξιωματικών ειδικών
καθηκόντων έγιναν το 2006. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλοί από τους
υπαλλήλους να εκτελούν πέραν του καθορισμένου ωραρίου τους βάρδιες και
εκτός από την καταπόνηση των ίδιων η «αμοιβή» από την υπηρεσία είναι τα
ρεπό. Δίνουν, δηλαδή, ρεπό για να πληρωθούν οι υπερωρίες. Τα κτίρια των
Λιμενικών Πυροσβεστικών Σταθμών συνήθως ανήκουν στον εκάστοτε Οργανισμό
Λιμένα, ο οποίος καλύπτει τα λειτουργικά τους έξοδα για τις πάγιες
ανάγκες τους, όπως επίσης και έξοδα για αναλώσιμα υλικά που χρειάζονται
τα πυροσβεστικά πλοιάρια. Ομως, με τις πρόσφατες ιδιωτικοποιήσεις
λιμένων, όπως της Θεσσαλονίκης, ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης,
τελευταία, αρνείται να τα πληρώσει αυτά και, σε συνδυασμό με την έλλειψη
κονδυλίων για το Πυροσβεστικό Σώμα, δημιουργούνται πρόσθετα προβλήματα.
Υπάρχουν
μεγάλες καθυστερήσεις για την επαναλειτουργία του Λιμενικού
Πυροσβεστικού Σταθμού της Καβάλας, που ενώ έχει παραχωρηθεί κτίριο από
τον Οργανισμό Λιμένα Καβάλας και έχει επικυρωθεί με ΚΥΑ πριν από ενάμιση
χρόνο, εξαιτίας της έλλειψης προσωπικού δεν παρέχεται πυροσβεστικό
πλοιάριο για τη λειτουργία του σταθμού. Στην πραγματικότητα, όμως, δεν
έχει δοθεί η πολιτική εντολή. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι υπάλληλοι να
έχουν μετατεθεί σε άλλους Λιμενικούς Πυροσβεστικούς Σταθμούς πολλά
χιλιόμετρα μακριά και να μην μπορούν να γυρίσουν στον τόπο κατοικίας
τους.
Στον Λιμενικό Πυροσβεστικό Σταθμό της Πάτρας δεν υπάρχει ο
απαιτούμενος αριθμός πληρώματος για άμεση έξοδο του πλοιαρίου, αλλά θα
πρέπει να κληθεί σε επιφυλακή προσωπικό που είναι εκτός υπηρεσίας, με
ό,τι σημαίνει αυτό από πλευράς άμεσης αντιμετώπισης των ενδεχόμενων
συμβάντων. Παρόλο που ο Οργανισμός Λιμένος Πάτρας διαθέτει κτιριακή
υποδομή για τη στέγαση της υπηρεσίας, αυτή βρίσκεται στο νέο λιμάνι, δύο
χιλιόμετρα μακριά από τη θέση ελλιμενισμού του πλοιαρίου, και το
προσωπικό για να βρίσκεται σε άμεση ετοιμότητα, διαμένει σε κοντέινερ
κοντά στο πλοιάριο στο παλιό λιμάνι. Και αυτό γιατί δεν έχει προβλεφθεί
θέση στο νέο λιμάνι για το πυροσβεστικό πλοιάριο με υποδομή για ρεύμα,
νερό κ.τ.λ. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι λόγω έλλειψης κονδυλίων για
τις συντηρήσεις και για τις επισκευές των πυροσβεστικών πλοιαρίων και σε
συνδυασμό με την έλλειψη προσωπικού δεν γίνεται η σωστή συντήρηση των
πυροσβεστικών πλοιαρίων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Τα σοβαρά
συμβάντα που έγιναν εν πλω κοντά στη Ρόδο το 2017 και στα βόρεια της
Κέρκυρας το 2014, νησιά που υποδέχονται ή διέρχονται εκατοντάδες
κρουαζιερόπλοια κατ' έτος με χιλιάδες επιβάτες, καταδεικνύουν την
αναγκαιότητα για δημιουργία λιμενικών πυροσβεστικών σταθμών στα νησιά
αυτά.
Είναι αναγκαίο οι πυροσβέστες μαζί με το λαό να αγωνιστούν
για αύξηση των δαπανών για το Πυροσβεστικό Σώμα, για να γίνουν οι
αναγκαίες προσλήψεις προσωπικού.
Ενας Πυροσβέστης